Monday, September 22, 2014

Nunca más (Genesis 6, 13a, 17-22; 9, 8-15; Pentecost 17; September 7, 2014)



Nunca más

Genesis 6, 13a, 17-22; 9, 8-15
Pentecost 17
South-North Delegation Farewell
September 7, 2014

Rev. John M. Caldwell, PhD
First United Methodist Church
Decorah, IA

This sermon, like last week's, was written in Spanish and then translated into English and was preached as part of service of farewell to a South-to-North Sister Parish delegation from Potrerillos, Chalatenango, El Salvador.

Hay partes de la lectura de hoy que me molestan, que no puedo recibir facilmente como justo y correcto. Por ejemplo, cuando Dios vió «la maldad de los hombres en la tierra» él decidió matar a todas las personas en la tierra—salvo Noé y su familia—y todos los animales domesticos y salvajes también.  Yo querría preguntar a Dios, ¿Qué hicieron los niños y los animales para merecer un muerto por ahogamiento?  Dios no se comporta así.  El Dios de nuestra Biblia es un Dios de paciencia y misericordia.  Dios prefiere ser indulgente en vez de ser severo.  ¿Quién es este Dios que está tan dispuesto a destruir la tierra con aqua?

Relativo a esto es la acción de Noé.  Noé «hizo todo lo que Dios le había mandado.»  Cuando Dios anunció a Abraham y Moisés sus planes de destruir o matar, ellos disputaron con Dios y le demandaron que Dios justifique sus acciones.  Pero Noé no le dijo ni una palabra.  Él estaba mudo antes de una injusticia terrible. 

Dios se dejó persuadir por Abraham y Moisés de arrepentirse de sus planes.  Dios no mató toda la gente que vivían en Sodoma y Gemorra a causa de la resistencia de Abraham y no mató los Israelitas a causa de la resistencia de Moisés.  En la historia de hoy, en cambio,  a causa del silencio de Noé, Dios tuvo que arrepentirse después de la destrucción de la tierra y la muerte del pueblo y los animales.

Después del deluvio, Dios vió la destrucción y los cadáveres desparramados y se arrepentió.  Él le dijo á si mismo, «nunca más volveré a destruir todo ser viviente como lo he hecho.»[1]  Para recordarse a sí mismo, Dios puso su arco, su arco iris, en las nubes, como un recordatorio.  Él dijo a Noé, «Cuando el arco esté en las nubes, lo miraré para acordarme del pacto eterno entre Dios y todo ser viviente de toda carne que está sobre la tierra.»[2]

Esta historia me inquieta.  ¿Qué puedo hacer con este Dios severo y propenso de olvidar su promesa de no destruir la tierra? ¿Qué debo hacer con este hombre silencioso Noé que no tiene el valor de resistir la injusticia?  No sé exactamente que debo a decir sobre la historia.  Pero eso no quiere decir que la historia ha terminado conmigo.

Hay un pacto entre Dios y la tierra.  Dios ha prometido a no destruir la tierra.  Él dijo a sí mismo, «nunca más volveré a destruir todo ser viviente como lo he hecho.»[3]  Dio ha prometido «nunca más» y ha complido su promesa. 

No obstante, hoy la tierra está bajo la amenaza de destrucción.  Pero la amenaza no viene de Dios sino de nosotros y especialmente nosotros del primer mundo.  Vivimos como si la tierra fuera solamente una cosa muerte, como si pudiéramos tratarla como nosotros quieramos, como si la tierra no fuera cosignataria con Dios de un pacto eterno.

Durante los siglos pasados hemos sacado de la tierra cualquier riqueza que deseábamos sin ni pensamiento del futuro.  Hemos desechado nuestra basura.  El resultado será una planeta de escoriales y botaderos con agua que no podremos beber y aire que no podremos respirar.

Pero eso no es el peor.  No es una nueva nueva que hay un consenso entre climatólogos.  No hay duda.  El calentamiento global es una realidad y además en su gran parte este calentamiento es un resultado de la actividad humana.  Vivimos en un mundo desconocido con patrones meteorológicos extraños y raros.

Cuando yo estaba in El Salvador, durante los diecinueve días de mi visita, llovió solamente seis veces.  Era el estación de lluvias cuando la lluvia es esperada cada día pero llovió solamente seis veces en diecinueve días.  Fue un período anterior de cincuenta días durante que no llovió nunca.  En muchas partes de El Salvador no habrá una consecha ni del maíz ni del frijol.  Precios han subido.  Sin ayuda habrá hambre extendida en El Salvador.

Dios nos ha prometido, «Mientras la tierra permanezca, la siembra y la siega, el frío y el calor, el verano y el invierno, el día y la noche, nunca cesarán.»  Este año en muchas partes de El Salvador no habrá la siega.  Pero esto no es porque Dios ha fallado en cumplir sus promesas.  Esto es porque el pueblo del mundo, especialmente del primer mundo, ha sacado el carbono—como carbón y petróleo y gas natural—de la tierra y ha soltádolo en el aire.  Como podemos ver en El Salvador nuestra civilicación basada en carbono está destruyendo le mundo en que sabemos cómo vivir y está supliéndolo con un mundo en que no sabemos cómo vivir. 

Dios vió la destrucción del mundo y nos prometió «Nuncas más».  Para nosotros hoy es la hora de ver la destrucción del mundo y promoter «Nunca más». 

Por supuesto esta promesa es difícil.  Pero no tenemos que hacerla sin ayuda.  En este lugar, al frente de la mesa, en el pan y el vino Dios nos ofrece esta ayuda.  Cuando venimos a la mesa algo maravilloso occure.  Compartimos.  El rico y el pobre vienen y ellos comen el pan y beben el vino.  El rico no recibe más.  El pobre no recibe menos.  Comparten.  Compartimos.  En esto yo veo un futuro alternativo.  En este futuro no destruimos nuestro mundo.  En este futuro no despojamos la tierra.  En este futuro no envenenamos nuestra agua y nuestro aire.

Para entrar en este mundo tenemos que hacer solamente dos cosas.  Solamente dos.  Tenemos que decir «nunca más» a la destrucción del mundo.  Tenemos que aprender a compartir.  Podemos practicar en las mesa.

Never Again

There are parts of the today’s lesson that bother me, that I am not able to receive easily as just and right.  For example, when God saw “the evil of the people on the earth” he decided to kill every person on earth—except Noah and his family—and all the domestic and wild animals besides.  I would like to ask God, “What did the children and the animals do to deserve death by drowning?” God doesn’t behave like this.  The God of our Bible is a God of mercy and patience.  God prefers to be indulgent instead of harsh.  Who is this God who is so ready to destroy the earth with water?

Related to this is Noah’s action.  Noah “did everything that God had commanded him.” When God announced his plan to destroy or kill to Abraham and Moses, they argued with God and demanded that God justify his actions.  But Noah didn’t say anything a single word.  He was silent before a terrible injustice.

God let himself be persuaded by Abraham and Moses to repent of his plans.  God did not kill all the people who lived in Sodom and Gemorrah because of Abraham’s resistance and did not kill the Israelites because of Moses’ resistance.  In today’s story, because of Noah’s silence, on the other hand, God had to repent after the destruction of the earth and the death of the people and the animals.

After the flood, God saw the destruction and the scattered bodies and he repented.  He said to himself, “Never again will I turn to destroy every living thing as I have done.” To remind himself, God put his bow, his rainbow, in the clouds, as a reminder.  He said to Noah, “When the rainbow is in the clouds, I will look at it in order to remember the eternal covenant between God and every living creature of all flesh that is on the earth.”

This story disturbs me.  What can I do with this harsh God who is liable to forget his promise not to destroy the earth?  What ought I do with this silent man Noah who does not have the courage to resist injustice?  I don’t know exactly what I ought to say about the story.  But that doesn’t mean that story is done with me.

There is a covenant between God and the earth. God has promised not to destroy the earth.  God said to himself, “Never again will I turn to destroy every living being as I have done.” God has promised “never again” and has kept this promise.

Nevertheless, today the earth is under the threat of destruction.  But the threat isn’t coming from God but from us and especially from us of the first world.  We live as if the earth were only a dead thing, as if we could treat it however we wanted, as if the earth were not a co-signer with God of an eternal covenant.

During the past centuries we have taken from the earth whatever wealth we desired without a thought of the future.  We have discarded our trash.  The result will be a planet of slag heaps and garbage dumps with water we will not be able to drink and air we will not be able to breathe.

But that is not the worst.  It is not new news that there is a consensus among climatologists.  There is no doubt.  Global warmer is a reality and besides in large part this warming is a result of human activity.  We live in an unknown world with strange and odd weather patterns.

When I was in El Salvador, during the nineteen day of my visit, it rained only six times.  It was the rainy season when rain is expected each day but it rained only six times in nineteen days.  There was an earlier period of two weeks during which it didn’t rain at all.  In many parts of El Salvador there will be no harvest, neither of corn nor beans.  Prices have risen.  Without help there will be widespread hunger in El Salvador.

God has promised, “While the earth lasts, planting time and harvest time, the cold and the heat, the summer and winter , the day and the night, will never cease.” This year in many parts of El Salvador there be no harvest time.  But this is not because God has failed to keep the promises.  This is because the people of the world, especially of the first world, have taken the carbon—as coal, petroleum and natural gas—from the ground and have released it into the air.  As we can see in El Salvador our carbon-based civilization is destroying the world we know how to live in and is substituting for it a world we don’t know how to live in.

God say the destruction of the world and promised us, “Never again.” For us today is the time to see the destruction of the world and promise “Never again.”

Of course this promise is hard.  But we don’t have to make it without help.  In this place, in front of the table, in the bread and wine God offers us this help.  When we come to the table something marvelous happens.  We share.  The rich and the poor come and they eat bread and drink wine.  The rich one gets no more.  The poor gets no less.  They share.  We share.  In this I see an alternative future.  In this future we don’t destroy our world.  In this future we don’t plunder the earth.  In this future we don’t poison our water and air.

To enter this world we only have to do two things.  Only two.  We have to say “never again” to the destruction of the world.  We have to learn to share.  We can practice at the table.

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[1] Génesis 8, 21.
[2] Génesis 9, 16.
[3] Génesis 8, 21.

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